cookies

torsdag 7 februari 2008

Tunika IGEN


Det skulle bli en tröja men det är ju bara att erkänna att det är praktiskt med tunikor. De har ju lite längre växtmån än tröjor så det blev i alla fall en tunika. Jag har använt samma mönster som till stjärntröjan ("Sy kläder i mjuka tyger" av Åsa Lennartsson) i förra inlägget men ställt ut och förlängt den. Gick ju bra. Muddväv i halsen och runt ärmsluten för att jag inte kom överens med tvillingnålen. Helt enkelt lättare att sy på mudd.

Denna är i mustig rosa färg med gula ärmar. Den rosa velouren har jag köpt på Tradera och den gula kommer från Nea Nobelle.

Idén med rosa och gult ihop kommer från barnens Pippifilm där Annika har en gul tröja och en rosa kjol och till det bär hon ett par ljuvliga gula lackskor. Helt underbart, tycker jag. Och jag är nöjd med tunikan. Fattas bara att prova den på dottern men hon har ingen lust. Fattar inte det...;-)

Sen är det ju bra att ha nåt som matchar de gula velourbyxorna jag sydde innan jul.

17 kommentarer:

BONGI sa...

Vilken härlig tunika! Så glada, härliga färger! Kul med Annika-inspirationen!

á Yeliqa sa...

Kul kombination med rosa och gult. Tycker att det är så kul att tunikor är så populärt nu, både till stora och små :)

Anki på sytt/vurm sa...

Riktigt fint med gult och skarp rosa..
jag gillar :)

Anonym sa...

Tack alla ni. Den är finare i verkligheten. Färgerna är lite starkare än på fotot (som vanligt med min kamera eller med mig som fotograf).
//klockarbarn

Anonym sa...

Härlig färg kombo. Jag själv gillar ju rosa så me like it!!!

/ Majtjho

Anonym sa...

En riktig glädje-spridare skulle jag vilja säga. Man kan ju inte annat än bli glad av starka, lysande färger.
Kanonfin!

Botilda sa...

Härligt! Annikas färgkombo har jag gillat sen jag var barn. Rosa ihop med något annat kan vara jättefint, som här. Håller också med om att tunikor är praktiska (skratta inte nu, men mitt nästa projekt för Tilde är just en rosa tunika, fast jag har fastnat på kantbandet i ärmarna).

Camilla sa...

Här med utmanar jag dig på några sanningar om dig själv. Kramar Camilla
http://millansnattuggla.blogspot.com/

Anonym sa...

Camilla: Jag gick till din länk men fattar inte riktigt vad det är jag ska göra.
/Klockarbarn

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Fin!/Karolina

Krumitott sa...

Vilken snygg tunika! Nu gillar ju inte jag just rosa, men modellen var bra - gillar tunika. Och gult är aldrig fel! Dessutom är plysch underbart! Önskar att jag sydde lite mer tröjor och tunikor i plysch när jag ser hur bra din blev!

Shamu sa...

Nydelig trøye og fargekombinasjon!

Hvor har du funnet oppskrift på denne type trøye?
Jeg leter men finner ikke... hehe..

Anonym sa...

shamu: Helt rätt. Jag har glömt att skriva vilket mönster jag har använt. Det kommer från "Sy kläder i mjuka tyger" av Åsa Lennartsson.
Jag har gjort tröjan med raglanärm och sen gjort om den till tunika.
//klockarbarn

Shamu sa...

Er mønsteret opprinnelig med ragland ermer?
Jeg leter etter ett mønster med ragland ermer, men har ikke funnet noen.
Denne var jo utrolig fin!
Du er utrolig flink!!

Anonym sa...

Shamu: Mönstret är med raglanärm. Man kan välja vilket man önskar, vanlig isyddärm eller raglan. Det enda jag har ändrat på är att jag har gjort tröjan längre och med mer vidd för att det ska bli tunika istället för tröja.
Hoppas att jag har svarat på din fråga. Jag är inte så bra på norska....
//Klockarbarn

Shamu sa...

Tuuusen takk for svar!
Nå sjønner jeg.
Da skal jeg sjekke ut boken. :-)

Jes sa...

Vilken härlig färgkombination, snygg.