cookies

måndag 8 augusti 2011

Mer till "Värma liten" insamling

Eftersom jag har så mycket tyg fick jag för mig att göra åt lite i en babyfilt till insamlingen. Det ska vara stickat och virkat men de tar gärna mot även sydda grejer. De kommer att få både och av mig. Filten har en sida av flanell (elefanterna) och en av tunn bomull. Jag tänker att båda sidor kommer att vara mjuka och sköna mot en nyfödds hud. Den är ihopsydd med overlock med rätsidorna mot varandra och ett hål lämnat för att kunna vända den rätt. Sen har jag bara sytt en raksöm i kanterna för att "hålla ihop" den. Det blev en orange "Lille Luring" mössa från norska Pickles till. De går så fort och enkelt att göra. Kanonmönster. Jag använder den engelska beskrivningen då jag har lättare att följa den än den norska. Mönstret är för ett tjockare garn så tänk på att inte ta ull för då blir det onödigt varmt tror jag. Bomullsgarn eller liknande borde räcka. Garn av naturmaterial vore att föredra tänker jag. Den här orange är tyvärr ett akrylgarn men jag använder upp mina restgarner först. Jag har ett bambugarn hemma som egentligen skulle bli en tröja men jag har tappat lusten för den. Det är supermjukt och får bli disktrasor och Luringmössor framöver. Borde passa jättebra till detta.
Här har jag börjat på en rätstickad filt i melerat tjockt bomullsgarn som jag aldrig gjorde nåt av. Har haft det i flera år och kände sen inte för att göra det som jag hade i tanken när jag köpte garnet. Känns det igen? Nu ska det få en viktig och betydelsefull mening genom att bli filt åt liten i Afrika. Jag har börjat med att lägga upp 2 maskor sen ökar jag i slutet av VARJE varv. Fortsätter tills den har måttet ca 75-80 cm och hoppas att garnet räcker. Annars får jag skarva med nåt passande. Den kommer att bli kvadratisk och "ränderna" blir på tvären.

Kom ihåg att allt i min shop säljs till förmån för Afrikas svältande barn. Läs mer här.

1 kommentar:

Fröken Pimpinett sa...

Härliga projekt till insamlingen! Nu kommer en liten få vara både fin och varm - hurra!