cookies

måndag 2 september 2013

Trosmönster och tutorial

Jag har sytt en del barntrosor och har klippt ut mönster av köpetrosor. Av en slump hittade jag ett gratismönster på hos "Small dream factory" att ladda ner. Tänkte tipsa er som är med i min utmaning om detta. Underkläder är ett plagg som också behövs. Här kan man gärna använda slattar av tyger och klippa ut bitar som är fina från annars slitna eller fläckiga kläder. Jag har svårt för att förstå hur hon syr grenen i tuten men hos Vindling finns en tydlig beskrivning för osynlig söm i grenen.

Jag syr alltid med vikresår för jag tycker det blir bäst när man inte har en coverlock till hands. Men det gör man ju som man vill.  Här ser ni några av de gamla som jag sytt ihop tidigare. Jag har använt tyg från stuvbitslådan och blomtyget är en topp som fick sätta livet till.

                                          

4 kommentarer:

od Andulky sa...

Snygga, tackar för tips!

himlaverket sa...

Lysande och bra att kunna göra egna. Läste att de besprutar köpetrosor med nåt medel så de ska bli lite glansiga , det innebär också att det blir besprutat på kroppens väldigt känsliga ställe. Fy tusan! Gläder mej åt att du lyckats med morötter, det är ganska svårt. Köper mina obesprutade på rudenstamsgårdsbutik . Har satsat på sockerärtor och mer ska det bli nästa sommar. Ska försöka hitta nån bra beskrivning på ställning till dem bara😄kram Ulla

krajamaria sa...

Bra med tips och inspiration. Bara jag får lite mer tid över så ska jag ta tag i återbrukssömnad värme! Bra att du peppar oss andra! :)

Loppanpoppan sa...

Vilken härlig blogg du har! Vill sätta mig och sy med en gång!!!