cookies

tisdag 23 oktober 2012

Livebild

Tröjan sitter ju riktigt bra på. Inte särskilt svår att klura ut hur den var sydd heller. Jag lyckade trots det och  ett försök till att tänka rätt att sy överdel och underdel räta mot räta. Det blev ju förstås fel. Då fick jag sömmen utåt på linnet. Halsringningen skulle sys avig- mot rätsida. Sy och sprätta opp.

Jag började med att klippa ut linnet som är lite längre än ett vanligt. Sen klippte jag ut toppdelen som har en enkel kort pingvinärm. Båda delarna klipptes ut så att originalfållen var kvar nertill så slapp jag sy den. Sen syddes sidorna på båda delarna därefter sydde jag ihop delarna i halsringningen. Sen syddes axelsömmarna och till sist fållade jag ärmhålen. Gick väldigt fort att göra och resultatet blev så bra att jag önskar att jag hade fler tröjor att slakta i tyger som passar. Originaltröjan har ett sladdrigare tyg i linnet och ett fastare tyg i toppen. Jag gjorde tvärtom eftersom jag ville ha mönstret i toppen. Om jag ska vara riktigt kritisk så skulle det ha varit bättre att byta plats på tygerna. Jag tror att det skulle falla finare utmed höfterna.

Inga kommentarer: