cookies

måndag 19 mars 2012

The scar project

Via Pinterest fann jag The Scar project (Gå inte in på länken om ni inte vill se bortopererade bröst eller känner att ni blir illa berörda). Länk
Det är i samklang med det jag försökte nämna i inlägget om min brännskada.
"Försökte" skriver jag nu för att det finns inget enkelt och självklart sätt att skriva om den här frågan.
Jag vet inte heller vad jag vill uppnå men jag gillar det här projektet som vågar visa upp resultatet av den hemska sjukdomen på ett respektfullt och vackert sätt.

1 kommentar:

Hanne sa...

Vilka häftiga och vackra bilder! Och vilket spännande inlägg från dig själv. Jag tycker detta är så viktigt. Det som finns och är sant, det som hör till människan får aldrig skam- eller äckelbeläggas. En människa är en människa, hur hon än ser ut. Och vad vi ser som vackert eller fult har så väldigt mycket med våra värderingar att göra. Om vi väljer att älska människorna så ser vi det vackra bortom ärr och annat. Det kräver övning, men det går. Sen detta med nyfikenhet. Jag tycker det är svårt. För jag vill inte stirra men jag vill heller inte vända bort blicken, för jag är nyfiken på människor och deras berättelser - jag vill förstå. Jag hoppas innerligt att jag inte sårar, för det vill jag inte. Kanske är det bäst att titta bort ibland, för det handlar ju inte om mig och min nyfikenhet utan en annan människas integritet. Men i den bästa av alla världar borde samma genuina nyfikenhet som hos barnen få finnas hos alla andra också.
Jag har ett mycket mindre problem, men ett som jag har brottats med sen jag var i lägre tonåren: hår på benen. Under många år har jag aldrig vågat gå i shorts, trots att jag älskar det. Men det har känts som ett svek mot mig själv att raka av håret, för att det hör till min kropp och jag rakar bort det bara för andra människors skull, inte för min skull. Jag gör det numera, för att jag har fått höra så många gånger hur "äckligt" det är. Men det sårar mig, för det hör till min kropp, det är också en del av mig själv. Hur kan någon tycker att jag är äcklig bara för att jag är som jag är?