cookies

tisdag 2 oktober 2007

Letar passande byxmönster


Håller på att botanisera bland mina mönster efter ett bra byxmönster. Jag har inte lyckats med några byxor på så länge. Antingen är de för långa från grenen till midjan eller för korta. Eller så blir det för långa byxben eller för tajta kontra jättestora. Det händer allt för ofta att resåren oavsett om det är mudd eller vanlig resår blir för lös. Jag kan helt enkelt inte sy byxor. Nu har jag sytt ett par svarta byxor i tjock velour. Ska bli spännande att se hur de sitter på den stora damen. Hinner ju tröttna på att sy brallor innan jag ens hittat rätt. De här ser STORA ut (stl 98).

2 kommentarer:

stora lilla j sa...

Jag vet- det känns som världens skillnad mellan 92 o 98! Men dessa ser fina ut!!!


Tack för att du länkar till min blogg, vill bara nämna att jag nu bloggar på ny adress, så din länk går till den gamla... ny bloggadress är www.storalillaj.com ;-)

Jes sa...

Har oxå haft problem med att mudden blir för löss i midjan. Men jag såg på att par muddbyxor jag köp från plastisock att de har lagt in en resår högst upp i mudden, vilket jag har börjat med på K byxor.
En förkklaring följer om du fattar vad jag menar bortseifrån den.

Man mäter ut runt barnets mage hur lång resåren ska va, syr i hop till en ring, lägger in i den ihopsydda mudden uppe vid tygviket syr fast resåren i mudden med en kort raksöm på varje sida dvs de två sidor som blir "kortsidan" på byxorna.
Nu kan resoren inte vrida sig & halka runt. Sy därefter fast mudden i byxorna. Det går även att fixa på färdiga byxor. Sprätta upp en glugg i muddsömmen ta resåren dra igenom syihop resoren till en ring. pilla upp den högst upp i mudden . Sy fast den med två korta raksömmar på kortsidan, sy ihop gluggen.

Åj vad mycket det blev, ev har jag bara förvirrat dig. Om du vill kan jag skicka en bild på hur jag menar.