cookies

måndag 12 oktober 2015

Andra satsen Kombucha - körsbär och vanilj

Otålig som bara den. Vill ha den klar NU.
Att starta upp produktionen av Kombucha tar ett litet tag. Lite tid innan man får upp mängderna. Min första sats blev inte en liten en gång. Andra satsen blev liten också eftersom jag valde att lägga Baby-SCOBYn i en egen burk. Då gick det också åt mer av den färdiga drycken till att starta upp de andra. 10% ska gå tillbaka för att starta nästa omgång. Så nu har jag endast 75 cl kvar att konsumera.

Denna omgången fick smaken körsbär och vanilj. Stoppade ner några frusna körsbär som låg i frysen och så lite vaniljpulver.

Återstår att se vad den smakar denna gången. Har provsmakat lite och den är inte det minsta söt i smaken.

Uppdatering: Efter att ha stått några dagar i kylskåpet med körsbären kvar i flaskan, kan jag säga att den blir lite väl syrlig. Det är ganska sura körsbär så vaniljsmaken har liksom trängts undan. Den är inte äcklig men jag skulle nog ha silat bort bären efter 2:a fermenteringen.

Inga kommentarer: