cookies

lördag 28 mars 2015

Städar in våren

Nu förbereder jag mig för vår.
Odlingslådorna får sina rutor (square foot gardening) och är laddade med energigivande jord (hoppas jag i alla fall). Jag grundade lådorna i höstas med massor av löv, kottar och annat material för att fylla lite. Sen i med Bokashi och sen på med matjord. I vår har jag toppat med mera matjord eftersom massan sjunkit i takt med att det bryts ner.


Dammen är tömd på vatten som stått hela vintern. Det var maskar i vattnet och en liten groda som blev ivägskrämd, stackaren. Hoppas den hittar tillbaka när vi fyllt på med nytt vatten. Vad är det för maskar som bor i vattnet? Ser ut som daggmask men lite smalare möjligen men lika långa. Trodde såna druknade i vatten. Finns det vattenlevande daggmaskar? Ja, jag att jag inte är nån naturvetare direkt, så vill ni skratta åt mig är det lugnt.


Det dröjer ännu ett tag innan vattnet är klart att ta emot fiskarna. De längtar säkert efter större boende. De har växt på sig under vintern och mannen har köpt några nya Koi.

Inga kommentarer: