cookies

söndag 8 mars 2015

Potatis i sommar

Bild från förra året. Potatis i säcken.

Igår köpte jag sättpotatis. Fick köpdjävulen i mig och köpte tre sorter.

Amandine
Juliette
Rocket

Förra året satte jag bara en sort och i år vill jag ha mer att äta upp.
Häromdagen flyttade jag lite jord ur en pallkrage till ett annat ställe och där hittade jag små potatis som jag missat vid skörd. Jag hittade också små söta morötter som jag inte brytt mig om att ta upp eftersom de var så pyttiga. Både potatisen och morötterna hade konsistens som om det var höst och skärdeklart. Fasta, fina och friska. Marsvinen blev glada för några morötter och satte ivrigt i sig dom.

Jag ser också att min slätbladiga persilja verkar ha överlevt den milda vintern utan att vissna ner.
Min grönkål är det bara stjälkar kvar av. Rådjuren hann ta domi höstas innan jag själv fick smaka.

Jag har vid det här laget hunnit sätta lite frö inomhus. Mycket har grott och växer men det är alltid lite som inte gror. Min vita krasse (Milkmaid) är en av dom som vägrar gro. Konstigt egentligen för krasse är så lätt att odla.

Jag har fyra nya lådor som ska fyllas i vår med grönsaker. Det gäller att ha lite av varje men många sorter eftersom jag ska odla enligt Square foot gardening-principen. Det finns massor att läsa om det på nätet.

Det är verkligen ett experiment. Jag har läst en massa trädgårds/odlingsböcker sen i somras och har sett fram mot våren. I slutändan är det dock egen erfarenhet som bygger kunskap antar jag.

Hittills har jag sått detta:

  • 24/1 Paprika
  • 4/2   Kapkrusbär, stor gul Tagetes
  • 7/2   Vit krasse (grodde inte), Kina Aster (hälften grodde), Sweet Pea (blomma),  Miskantusgräs, Pink Pampas gräs, Petunia.
  • 15/2 Ampeltomat (100´s and 1000`s) alla grodde....., Körsbärstomat Vilma, Zinnia, Svartkål
  • 17/2 Anisisop
  • 21/2 Äppelgurka
  • 23/2 Krasse Laxrosa, Pelargonsticklingar
  • 28/2 Rosenskära
  • 1/3   Persilja, Basilika
  • 2/3   Pak choi, spetskål, sockermajs
  • 4/3   Trädgårdsportlak, plocksallat, spenat (testar utomhus som experiment men glaset som låg över odlingslådan blåste iväg och kraschade - kunde jag ju räknat ut i förväg :-( ). 
  • 8/3   Potatis på groddning, Amandine, Rocket, Juliette
  • 9/3   Blomkål, vit Tagetes, bindsallat (Little Gem)
  • 10/3 Krasse "purple emperior"





Inga kommentarer: