cookies

söndag 29 mars 2015

Återbruk? kanske inte men jag upprepar mig

Jag har genom åren repat upp tröjor. Garn är dyrt - eller nej, nu ångrar jag mig lite. Garn är nog inte dyrt egentligen utan det är köpta kläder som är för billiga.

Hur som helst. Om man gillar att sticka mycket så brukar det kosta en del pengar om man måste köpa garnet nytt. Så därför brukar jag leta på secondhand efter överblivna nystan. De senaste åren har jag dock inte hittat garn särskilt ofta.

Man kan fynda en större mängd garn om man är villig att göra lite jobb själv. För jobb blir det.
Leta efter tröjor, gärna herrtröjor. De ska vara stickade av bra material och i färger man gillar. Annars är det inte mödan värt. Repa sen upp tröjan och återanvänd garnet. Jag brukar inte repa upp någon annans hantverk, bara köpetröjor och de köper jag på secondhand. Det gör inget om det tex är ett litet hål nånstans i plagget. Det känns bättre att ge nytt liv till en tröja någon ratat, än att slakta en reatröja men det är upp till er.

Här kan du läsa mer om processen och tidigare projekt
Kan man köpa garn på H&M   - läs bland kommentarerna
Så här går det till  -inlägg som beskriver hur

Rensar ut garner här hemma och hittade då en del upprepningsprojekt som inte blivit klara. Ofärdiga projetk vill man inte ge bort. Ser ju trist ut. Därför lade jag ner lite tid på att repa klart, handtvätta och härva upp garnet och sätta på en handgjord etikett. Ser genast lite trevligare ut.

Jag vägde garnet också och noterade vikten, tvättråd samt material på etiketten.

Tips! Spara tvättlappen på plagget så du vet vad det är för kvalitét på garnet. Skriv det på etiketten runt härvan. Svårt annars att veta vad för tvättråd som gäller.


Bilden nedanför återger färgen mer korrekt. 100% lammull låter väl mysigt. Kostade 25 kr + lite arbete. Detta var en damtröja så det kan räcka till en barntröja nu eller många strumpor..
Garnet nedan är 100% Shetlands ull. I en roströd nyans som var otroligt svår att få till på bild. Det var en herrtröja så resultatet blev mycket garn. Kostade 25 kr.

Återbruk blir det väl först när någon, jag eller nån annan, väljer att sticka ett plagg av dessa nystan.

1 kommentar:

Jessika sa...

Fint med etiketterna på.