cookies

måndag 25 november 2013

Åter återbruk

Denna veckan har jag hittat fram till symaskinen. En begagnad kortärmad tröja blev en bebismössa, vuxen mössa och damtrosor. Det blev inte mycket kvar av den. Trosorna och vuxenmössan behåller jag själv tror jag. Har nämligen tappat bort min träningsmössa så denna kan fylla det syftet och trosor är alltid bäst hemsydda.


Sen hittade jag en stuvbit i hyllan som legat här hur länge som helst. Det är ett collagetyg. Tyget har jag inte haft nån plan för så det har blivit liggande men nu fick det vara nog. Alltså blev det en filt som förhoppningsvis kan värma nån liten. Prislappen från secondhand satt kvar på den (10 kr). En annan nyfyndad stuv (gul trikå) fick bli foder till filten. Även den secondhandad.

Vad har ni på gång? eller har julstöket tagit över nu?

5 kommentarer:

Återbruk av Åsa.Li sa...

Tänk vad mycket de kan bli av ett plagg:-) Blir sugen på att testa att sy egna trosor har du nåt mönster för det? Enkla filtar är ett bra sätt att få slut på lite tyg. Gillar din utmaning för då inspireras man att ta tag i tyglagret och jag inbillar mig att de minskar. Sakta dock;-)

Emma sa...

Fina grejer!

Klockarbarn sa...

Åsa Li:
Jo jag köpte ett mönster som heter LG-trosan från Lg sömnad. Googla så hittar du. Sydde upp ett par och justerade lite för att få ett par som passade mig ännu bättre. Det är lite mormorvarning över modellen men grymt sköna. Annars kan du alltid ta ett par av dina favorittrosor och rita av. Det är ju få delar. Grenen syr jag så att inga kanter syns utan ligger inuti som på köpetrosor men det kan jag berätta om sen när du är igång.

Fiff sa...

Men åh, vad fint det blev! Grymt snyggt tyg!

Alviti sa...

Underbart tyg till mössorna...älskar återbruk :)