cookies

söndag 1 september 2013

Hej och välkommen till 3:e veckan av "återbruk för värme". Eftersom jag har lite ont om tid imorgon så fuskar jag och postar redan idag (söndag).

Mitt bidrag denna veckan är tyvärr inga nyheter. Vad gör väl upprepning när det är bra modeller och när ambitionen är att sy stora mängder. Bra modeller förtjänas att visas upp mer än en gång, tycker ni inte?
 Detta är det mönster jag använde förra veckan till knytbodyn. Här finns fler modeller som man kan sy av. Jag fyndade det på Myrorna för flera år sen. Det känns som jag ofta skriver "köpte/hittade för flera år sen".....

2 stycken nya lapptäcken (15x15 cm lappar) som nu ska få baksidor. Tygerna är en restbitar av både nya tyger fast mest gamla gardiner samt lakan. De blir generösa i storlek  ca 70 x 100 cm. Jättefina tycker jag själv. Strunt samma att inte rutorna ligger 100 % kant i kant överallt.

Ett par haremsbyxor av velour som varit ett överdrag till en balansboll. Fram och baksida blev olika. 
Mudd köpt för länge sen på secondhand. Mjuka färgglada byxor blir ingen ledsen av.


Har ni hittat några bra basmodeller som passar syftet och som är enkla att sy många av? Tipsa oss gärna. Det är roligt att prova på nya modeller.



11 kommentarer:

Emma sa...

Härliga lapptäcken, och byxorna är helt underbara! Ska tänka över om jag har några tips!

Anna sa...

Fantastiskt fina lapptäcken -- grattis till både dig och mottagarna!
Kom på att den här listan kanske kan komma till användning i den här gruppen. Det är beskrivningar och i vissa fall mönster till barnkläder att sy av kasserade vuxenkläder eller annat begagnat tyg: http://kyrkkaffe.libris.se/?p=6645

skapa och inreda sa...

Härliga lapptäcken som man blir så glad över att se :)
Byxorna ser verkligen ut att vara både praktiska och väldigt mjuka.
Annika

Jennie sa...

Fina filtar!! Och glad-byxor! Byxorna jag syr är väldigt enkla och mönstren kommer från Ottobre nr 5/2006 resp 1/2009.

Slow-Eva sa...

Färgglatt och fint!

Jessika sa...

Byxorna blev ju superhärliga!!!

Klockarbarn sa...

Jessika: Du känner väl igen tyget antar jag ;-)

Fiff sa...

Du är så otroligt produktiv! Helt sanslöst!
Snyggt med färgglada byxor. De där jag sydde av det mönstret är faktiskt mina nya favoriter, de sitter snyggt, är bekväma med rejäl resår och så ser de så coola ut :-)

Anonym sa...

Är byxorna tillräckligt stora för att en tygblöja ska få plats, tror du?

Klockarbarn sa...

Anonym:
Jag kan inte garantera att det får plats men jag tror att det får plats. Jag har ingen nyfödd att testa på och jag har inga tygblöjor heller. Är det nån som testar så hojta till.

Jessika sa...

Visst gör jag det!!! ;)