cookies

onsdag 23 maj 2007

Mössor i glasstider


Konstigt att göra mössor när det snart är sommar. Men det är så det brukar vara för mig. Jag stickar ullsockor, halsdukar och varma mössor på sommaren. Händerna och stickorna brukar vara hala av handsvett i värmen. Nu har jag gjort en mössa till och håller på med den andra. Storlek är ca 1 år eller (passar min 9 mån, det blir lite pösigt och funkar även som en tight mössa till 2,5 åringen, dvs 43-48 cm).

Garn: Avanti Cotton, lagt upp 84 m.

Tips! Jag har utgått från den stora dottern men nånstans räknade jag väl fel. Brukar mäta huvudomfånget och sen räkna ut hur många maskor det skulle gå åt för att uppnå omkretsen. Sen drar jag ifrån 10% för att den ska bli lite tight (mössor töjer ju sig också). Det brukar bli bra att göra så.

Inga kommentarer: