Jag besökte en klädaffär för jag är i ett stort behov av vanliga baströjor att ha under koftor och under mina arbetskläder. Jag handlar inte särskilt ofta så mitt behov är rätt stort. Tyvärr hittade jag inga idag heller men slog till på en klänning som jag redan har och trivs i men på REA och i annan färg.
När jag kom till kassan så bad jag den mycket unge trevliga mannen om att slippa påsen. Jag har en egen sa jag.
-Men vill du verkligen inte ha en påse? Den är gratis, säger han då.
MEN ALLVARLIGT!!!! Va fan, jag ber inte att slippa för jag tror att påsen kostar pengar!!!
Jag vill inte bära hem kassar som tar upp plats i huset. Jag vill minska påsberget och minska på plastkonsumtion som är helt onödig. Det kunde gå bättre i den frågan ska erkännas men jag blev verkligen förvånad och lite småarg för den dumma kommentaren.
Det har kanske sin förklaring att han tror att gamla tanter (läs 46 åring, men är nog nästan död i hans ögon, hahaha) måste spara på småslantarna.....
Det blev rätt komiskt och ännu mer när att jag kände att jag var tvungen att förklara VARFÖR jag inte ville ha en påse, oavsett gratis eller 2 kr. Då kommer också kommentarer från killen:
-Ja, då tänker vi på miljön också.
Vilket gjorde att jag kände mig riktigt löjligt präktig istället. Varför vet jag inte men det gjorde jag.
Jag tycker ofta att man blir lite ifrågasatt eller får blickar när man ber om att slippa påsen. Inte i mataffärer där det är så vanligt men i alla andra butiker. Det händer också ganska ofta att kassören slänger ner grejerna i en kasse i alla fall. Inte för att vara dum men för att det går på ren rutin.
När ska det ändras tänker jag. När blir det rutin att inte kasta ner saker utan att fråga eller låta kunden själv avgöra?
Vad har ni själva för erfarenheter av detta?
4 kommentarer:
Jag tycker det brukar gå bra med mindre saker, småsaker. Då frågar de ofta (ibland) om de ser att jag har egen väska. Men kläder tar jag oftast i påse eftersom de tar så mycket plats.
Hursom, bra att du skippade påsen och idiot till biträde som ska ifrågasätta - kunden har alltid rätt ju. Dessutom önskar jag också att det gick att bli mer plastfri. Det borde alla önska.
För butiken är det säkert en fråga om reklam. De vill ju gärna att du/vi ska trava runt med deras påse på stan. Men om butiker vill att vi ska vara deras reklampelare så vore det smartare av dem att ge oss tygpåsar. Då skulle vi ju säkert också återanvända påsarna och göra änn mer reklam. Och så får butiken dessutom känna sig miljömedveten!
Haha, jag kämner igen mig iden där präktighetskänslan när man har hållit ett litet miljöföredrag. Men även om det går långsamt så är min upplevelse att fler och fler affärer börjat fråga. Men många tar fortfarande en påse på rutin, sitter i kroppsminnet även när man pratar om att man inte ska ha. Det har lett till några goda skratt hos både mig och affärsbiträde.
Jag tycker nog att jag kommit lindrigt undan på den här fronten. Det besparar ju också de som står i kassan ett moment. Inga konstigheter alls när jag sagt att jag tar varan utan påse för att spara på miljön.
Skicka en kommentar