cookies

torsdag 13 augusti 2015

Trädgårdens frösådda blommor

Ringblommor är sådär tycker jag. Men så hittade jag färgen "Peach Sherbet" som är väldigt fin. Från Impecta om nån undrar.



 Här är en vanlig Ringblomma med som jämförelse. Jag odlar Ringblommor för att äta och att göra salva på. Jag sådde också av samodlingsskäl för att avskräcka vissa angrepp på vissa grönsaker. Att jag är så luddig beror på att jag faktiskt inte minns vilka djur eller grönsaker som de hjälper. Ringblomma och lök? Ringblomma och kål? Jag har satt Tagetes och Krasse av samma skäl.


Indiankrasse "Salmon Baby" är mjukare i färgen än den traditionella som jag tidigare odlat. Mer färg än besvikelsen "Purple Emprior". Den senare är blek och ser överblommad ut redan när den är nyutslagen. Har inte fotat den. Jag köpte också en vit/ljusgul krasse som jag inte hittar fröpåsen till just nu. Inte ett enda frö tog sig trots att jag följde alla konstens regler. 


Frösådda Petunior. Är det ens lönt med tanke på hur billiga de brukar vara? Lite roligt var det i alla fall att testa. Var verkligen ynkliga får början av sommaren men hjälp vad de kan växa. Från Johnssons "Rapide mixed F1 (trailing)".
 

Nedersta bilden är vit Tagetes "Vanilla F1" från Weibulls. Den blev buskig och kraftig. Stora fina blommor. Precis nedanför i bild ser man små tufsar av gräs. Det är frösådd Blå Varna (perenn). De har inte kommit upp i full storlek men nästa år kanske, om de trivs. 



Ej bilder! Än....
Har också med framgång frösått Anisisop "Astello Indigo". Stora och buskiga plantor med fina blommor fr Impecta. Hoppas de övervintrar om vintern blir mild. Om inte ska de visst lätt fröså sig.

Två olika sorters gräs att ha vid min damm blev det också. De har kommit upp en bit men kommer inte att hinna utvecklas fullt i år. Frågan är om de överlever vintern...
Miscanthus Sinensis och Pampas Pink. Båda är perenner men jag tror att jag läste tokigt på Pampas som inteär härdig i mitt klimat här i zon 5. Brukar vara noga med att hålla mig till rätt zon på växterna eftersom växter är dyrt och medans frösådd är billigt men tar investerad tid och dyrbar plats inomuhus.

1 kommentar:

Susannesblogg sa...

Vad fina blommor som du har sått. jag höll på med sånt för 2 år sedan. Vit Tagetes var ny för mig. Frösåda blommor blir ofta mycket kraftigare än när du köper plantor. Jag kan lova dig att du kommer att ha nya Ringblommor i din trädgård nästa år. För dem sprider sig själva fast det står på förpackningen att dem är ettåriga. jag hade ringblommor i 2 år efter.