cookies

lördag 16 maj 2015

Refashion eller typ nåt

Köpte en kofta/jacka i sweartshirtmaterial på Erikshjälpen. Den är lite spännande i skärningarna. Svårt att se på mina bilder eftersom det är så svårt att fota svart tyg. Dessutom är jag officiellt en urdålig fotograf, enligt min chef :-)

Vi skulle fota lite på jobbet och som sagt jag är urdålig.....det bästa med det är att jag inte kommer få fotouppdrag i tjänsten.

Hoppsan, ett sidospår. Tillbaka till jackan. Den är knälång och har en skärning som gör den lite längre framtill än bak och en sjalkrage av nåt slag.

Jag tycker att den är fin och väldigt bekväm men lite för militärisk med sina beslag vid kragen och "kalla" blanka knappar av plast.

I den bästa av världar hade jag haft så många knappar i rätt storlek och av samma sort i min knapplåda, men se, det hade jag inte. Återbruk ska det vara så därför vägrar jag köpa så många nya knappar. Vad gör man då?

Man målar knapparna med nagellack. Så de blir mindre blanka och smälter in mer. Om nagellacket skulle lossna från knapparna så får man måla på lite till. I värsta fall köper man bara ett antal "nya" knappar på loppis om det inte funkar på sikt.

Målad knapp till vänster mot högblankt till höger. Vad då sprätta bort knapp för att enklare måla med nagellack. Nej, lite plast film under funkar bra det också för att skydda tyget.

Jag klippte också bort de fula beslagen på kragen. Gjorde enorm skillnad och ger ett betydligt mjukare intryck.  Jag visar resultatet när knapparna torkat....




Inga kommentarer: