cookies

söndag 27 juli 2014

Grönkål

Jag odlar grönkål i år igen. Har hittills odlat mest för mina marsvin. Morötter, persilja och grönkål gillar de.
Men grönkål ska ju vara rätt gott har jag hört. Så vad kan jag göra med grönkålen
till människorna här i huset?
Soppa och paj hittar man en del recept på men det känns kanske lite avlägset just nu i sommarvärmen.
Har ni använt grönkål själva? Tar tacksamt mot tips.

Idag har vi klass 1 varning på åska. Vad det nu innebär.

Fiskarna i dammen är roliga. De gillar att vara där vattenfallet är. Verkar tycka det är kul.
Idag fyllde jag på lite vatten med slangen och de simmade efter "nedslagområdet". Känns väl lika som där vattenfallet slår ner.

4 kommentarer:

Fröken Slöjd sa...

hej
Grönkålssallad!!!
tex http://www.ica.se/recept/gronkalssallad-493501/
Fast jag gör så här
ca 5 hg färsk grönkål, skölj och hacka
1 st rödlök, skiva i fina strimlor
1 äpple i tunna skivor
1/2 dl hackade hasselnötter
Blanda samman ingredienserna.
Citron och honungsvinegrett:
1 msk honung (i den här värmen är all honung flytande och lättare att hantera)
1 msk pressad citron
3-4 msk olja (jag använder kallpressad raps olja)
lite salt och peppar
Blanda vinegretten och häll över blanda runt ordentligt salladen ska omslutas och bli glansig.
Låt allt stå och dra en timme eller så i kylskåpet.
Supergott
Hälsningar Fröken Slöjd

Tyg och otyg sa...

Jag har fått liknande sallad som den ovan på ett julbord för några år sedan, men den var det även någon form av grön-/blåmögelost i, vilket var mycket gott om man gillar det.
Det går ju också bra att förvälla och frysa in grönkålen till dagar när soppa och paj känns mer aktuellt. :)

Fiff sa...

Du måste frysa in och göra långkål till jul! Ett måste på julbordet :-)
JAg skördar mest svartkål nu och det är ju lite liknande. Häromdagen fräste jag bara till den i strimlor med olivolja och vitlök och blandade i pastasallad.

Linda sa...

Jag brukar äta grönkål till korv (gärna kryddkorv) och potatis. Jättegott! Funkar jättebra (nästan bättre) även på fryst grönkål. Fräs i stekpanna och häll sedan på grädde.