cookies

lördag 19 juli 2014

återbruk av loppisfynd 1

Vid ett secondhandbesök fann jag en STOR kon med garn för 20 kr. Jag tror att det är ull med kanske nåt  inslag av nåt annat också. Kan hända att det är nåt vävgarn eller garn att knyta ryamattor med. Jag har ingen aning men gissar vilt.

Gillade färgen och såg direkt att det borde bli vantar. Testvirkade en liten snutt och drog på runt handleden. Där är jag känsligast när det kommer till vantar och kan avgöra om garnet blir stickigt att bära. Resultatet är godkänt så virkningen fortskrider i sakta mak. Tror att garnet räcker till fler vantar om jag skulle få virkmani.

Tips!
Garn eller plagg som köps på loppis och är av ull, lägger jag i en plastpåse som försluts noga. Sen åker det in i frysen ett par dygn så att ev. ohyra dör. Man vill inte ha in ullätare bland sin stash....
Är det klädesplagg så åker det även i tvätten efter frysning. Svårare med garn dock så det brukar endast bli en köldknäpp där. För att göra det ogästvänligt för ohyra använder jag också hemsydda lavendelpåsar som får bo tillsammans med garnerna.




1 kommentar:

Emma sa...

Bra tips! Har dock aldrig råkat på nån ohyra, förutom en väldigt död skalbagge jag hittade längst in i ett nystan. Men man vill verkligen inte ha in nåt levande, den döda var alldeles rillräckligt:)