cookies

onsdag 22 februari 2012

Hemmagjord musli + uppmuntran vid rätt tillfälle

Efter 1 veckas sportlov var det dags att gå tillbaka till jobbet. När jag började göra mig klar för att åka till jobbet kände jag oro i kroppen och fick en känsla av att jag inte duger till det jag gör. Inte är tillräckligt bra och är nybörjare. Ska jag verkligen fortsätta med jobbet eller låta nån annan göra det istället? Frånvaro från arbetet får mig att tappa tron på mina kunskaper. Det har hänt förut och kommer att hända igen. Jag vet att det är larvigt men så känns det trots allt.
När jag kom till jobbet möttes jag av ett stort kuvert som låg på symaskinsbordet. Det var en uppmuntringsgåva från en patient. Hon tackade för trevligt bemötande och skrev att min nästa maskin kanske skulle kunna få bli en brodermaskin. I paketet låg en maskinbroderad kökshandduk med påsktema. Snacka om att det fanns en mening med detta. Värmde otroligt mycket. Bra bemötande är svårt att lära sig. Mer eller mindre har man det i sig tror jag (visst kan man ha dåliga dagar också). Det tekniska är nog lättare att lära upp i alla fall. Så jag får se det som väl godkänt i den mänskliga kontakten och resten får man erfarenhet på vad det lider.



Uppmuntrad och glad kom jag hem på kvällen. Fick för mig att testa att göra egen musli för första gången. Tänkt och gjort. Letade fram några recept på internet att utgå från sen freestylade jag rejält. Det finns en massa slattarna i köksskåpet som blivit över från matlagning och bak så jag såg chansen att göra slut på det och få mindre i skåpen. Det var havregryn, sesamfrön, solrosfrön, linfrön som rostades i ugnen ca 20 min. Efter rostningen blandade jag i torkade tranbär, russin och den torkade fruktmixen som blev över från när jag gjorde energibars till mannen häromdagen. De blev också bra förresten. Har precis festat loss på muslin till frukost. Gott!

1 kommentar:

himlaverket sa...

Så roligt när man får en uppmuntran, precis när man behöver det. Men du behöver nog inte tveka på om du har trevligt bemötande, för det har du verkligen:) kopierade recepten idag, lägger dem i skolmappen imorgon. Trevlig kväll// Ulla