cookies

tisdag 17 mars 2009

Har du ett tips?


Pippi klänning skriker den lilla när hon ser tunika.
- Jag vill ha Pippitoffsar rakt ut....

Den här gjorde jag för länge sen (klicka här) till Elvira när hon var ca 1,5 år. Hanna, på bilderna, är 2,5 år och den passar fortfarande om än lite kort. Jag gillar den fortfarande lika mycket. Undrar om jag ska göra en större modell också. Men jag skulle vilja sticka den uppifrån och ner. Någon som har nåt litteraturtips som innehåller hur man går tillväga "topdown". Jag har aldrig stickat så nämligen. Jag tar också gärna emot tips på bra bomullsgarn som har bra lyster och inte blir hårt efter tvätt.

6 kommentarer:

od Andulky sa...

Vad fin hon är :-). Har tyvärr inga tips.

Lilla NovaK sa...

Jag kan inte sticka, tyvärr måste jag säga efter att ha sett denna underbara klänning/tunika!

Superfin! Klart att man måste ha Pippitofsar när man har Pippiklänning! =)

Anna-Snoddas sa...

Superfin! Har inte heller provat att sticka uppifrån och ner. Däremot kan jag tipsa om Catania - härlig lyster, mjukt och härligt. Jag har inte tvättat något ännu, men det är mycket mjukare än andra bomullsgarn så det kanske kan vara något!

Sandy sa...

Vilken fin klänning! Jag älskar färgerna!!!

Daling sa...

Tjusigt! Önskar jag kunde sticka när jag ser den!

MalinJohanna sa...

Top down skulle ju vara bra, lättare att kolla storlek, speceillt längd då. Själv sitter jag som bäst och klurar på hur jag ska förvandla ditt mönster till rundstickning istället för att göra fram och bakstycken för sig. Går tunikan över huvudet utan att knäppa upp knapparna? I så fall skulle man kunna göra dem som dekoration och sticka hela överdelen på rundsticka också.