cookies

torsdag 25 september 2008

Jag blir knäpp...igen...

Barnen är feberfria och pigga och glada. De sjunger och leker här på morgonen och Elvira åker på Hannas nya pedalfria cykel inne i vardagsrummet. Energi till tusen. MEN.....
ögonen är lite kladdiga. Efter ett par veckors förkylning har den nu nått ögonen. Vi ringer dagis och undrar om reglerna är att barnen ska vara hemma eller oom de får vara på dagis ändå (har ett svagt minne av irriterade kunder till barn med ögonkladd sen min tid som frisör)?
Ja, det smittas väldigt så har Elvira fått det så får Hanna också vara hemma i MINST 8 dagar!!!!!!! svarade de på dagis. Okej, jag fattar att barn som är sjuka ska vara hemma och att de inte heller orkar vara på dagis men så är inte fallet med detta.
Jag bara måste fråga er där ute. Vad är det som är så farligt med ögoninflammation så att ungarna måste vara hemma i mer än en vecka. Jag har förstått att det smittar väldigt men vad kan hända? Blir man blind eller vad då?
8 dagar, jag som för någon vecka sen var hemma 3 dagar från jobbet. Då hade Elvira feber och ont i öronen. Jag hatar förkylningar.

7 kommentarer:

Hello sa...

8 dagar!!! Jag har väl aldrig hört något så dumt! Sen att man ska vara hemma tills de inte kladdar i ögonen längre, det är väl en sak, men det brukar ju inte ta mer än max 4 dagar. Ska du vara hemma 8 dagar måste du ju ha läkarintyg från dag 7 dessutom och eftersom de inte lär vara kladdiga då längre, lär du ju inte kunna få nåt intyg heller!

Ring bvc och låt dem hjälpa dig förse dig med argument gentemot dagis.

Och jag har aldrig hört talas om allvarliga biverkningar mer än att det inte är så lyckat när det går runt runt för det kan ju vara ganska obehagligt!

Lycka till!

Anonym sa...

Nä, åtta dagar lät ju lite väl.
http://www.sjukvardsradgivning.se/artikel.asp?CategoryID=30729

Men det är ju också så att det är minst sagt obekvämt med ögoninflammation så jag förstår ju om man inte vill att ens barn ska bli smittad av det. Det kan dessutom gå runt, runt i barngruppen så man aldrig blir av med det om man inte isolerar smittan..

Mina sympatier till dig dock! :-) Och hoppas barnen kryar på sig!

Anonym sa...

Jag har sansat mig lite nu ochhåller ju absolut med om att det är högst olämpligt att en infektion går runt och om igen hela tiden oavsett hur besvärande eller farlig/ofarlig den är men 8 dagar kändes lite väl mkt och i klass med vattkoppor eller nåt.
Äsch, det är bara att bita i det sura äpplet och försöka hitta vikarie till sitt eget jobb vilket inte aöötid är enkelt.
/Klockis

kaoz sa...

Hei.

Som førskolelærer i barnehage/dagis har jeg møtt den problemstillingen ett par ganger. Det er riktig at det er fryktelig smittsomt, men her i Norge sier legene at dersom barnet får øyendråper er det ingen grunn til å holde det hjemme. Betennelsen smitter ikke fra barnet er begynt på medisin.

Lykke til :)

Carolina sa...

Läkarna här ställer sig mycket frågande till hemmavistelse över huvudtaget. Dagis tycker man ska vara hemma till dess att det inte kladdar.

Hoppas du hittar vikarie och kan vara hemma och njuta av barnen om de nu egentligen är sjuka.

Lotta Sultan sa...

hej!
var egentligen inne och kollade allt fint du har. fantastiskt mycket fina grejer!! får kolla igenom när barnen somnat ikväll... och så läste jag detta. åh, vad jag känner igen mig.
det är så himla jobbigt med pigga-glada barn med ögoninflammationer. har det inte gått över på några dagar så gå till läkaren och få riktig ögonsalva utskriven. då går det bort på en-två dagar. det är alltid bra att ha hemma också.
hur som helst. jag länkar din FINA blogg på min sida. hoppas det går bra!
//nybörjare i bloggvärlden!

angelmax sa...

Hej hej jobbar själv på förskola och åtta dagar är inget jag hört som rekommendation men det kan gå riktigt illa, min kollega blev smittad och det tog 2,5 timma sen kunde hon inte se på ena ögat för det hade svullnat. Men det var ett extremfall, men vi brukar säga typ 3 dagar inte mer om man sköljer med koksalt eller fått droppar av doktorn.