cookies

söndag 1 november 2015

Kombucha - hälsodryck?

Man kan googla och läsa hur mycket som helst om Kombucha. Bra, dåligt, hur mycket socker blir kvar, är det alkohol i drycken osv osv....
Nu har jag bryggt en liten tid och har hunnit dricka en del. Känner jag nåt?

Nej, inte direkt får jag nog säga hittills. Men jag gillar att dricka det. Tar 1 dl innan frukost och lika mkt efter jag kommit hem från jobbet.

En effekt har jag märkt och om det är placebo eller drycken vet jag inte.
En längre tid har jag känt att ingenting smakar särskilt gott. Jag har ingen lust att äta helt enkelt. Smaklöst och tråkigt. Nu har jag märkt att min aptit ökat och att jag har fått lust att äta igen.

Bra eller dåligt?

Jag tycker i detta fall att det är bra för det känns som att min aptit normaliserats. Jag är inte mer hungrig än normalt. Jag har bara fått tillbaka aptiten och maten smakar igen.

Då skulle man kunna tro att jag gått upp i vikt också på kuppen. På det är svaret nej - än så länge.

Placebo eller inte. Det lustiga är väl att just denna effekt var väl inget jag någonsin funderat över.

Jag brygger min Kombucha i 10 dagar och ska nu testa lite längre tid. Jag vill ha bort lite mer socker. Det brukar sägas att sockret äts upp av SCOBY´n och till viss del gör det det men det råder delade meningar om hur mycket som försvinner. Här finns lite motsägningar om bland annat sockerhalten.

Jag känner i alla fall sockret i smaken även om det är surt också. Så nu ökar jag upp till 15 dagar så får jag se hur det smakar då.




Inga kommentarer: