cookies

måndag 11 maj 2015

Välkomna till avslutningen - Återbruksutmaningen

Jaha, då var det dags för den avslutande omgången.
Tänkte visa er hur jag har utfört två enkla ommodelleringar av två toppar.

Den första är ett loppisköp för jag gillade färgen och trycket. Toppen var i stl 40 men en modell jag själv aldrig skulle sätta på mig. Liksom inte passande min "ålder" så att säga.
Först tänkte jag klippa nya delar av den och göra en flicktröja men tänkte sen att den kunde bli en kjol. Gjorde enklast möjliga och vek in ärmarna så de blev fickor. 
Sydde ihop ärmen och sen sneddade jag lite för att passa handen bättre. Du ser den ljusa sömmen om du spanar i ordentligt. 


 Sen var det bara att sätta resår i halslinningen. Jag valde vikresår eftersom vanligt muddtyg kändes för tjockt och klumpigt mot det tunna tröjtyget. Drog hårt i resåren när jag sydde fast den . Klippte inte av nåt i halsen utan vek resåren äver den lilla muddkant som fanns där. Resultatet blev lite av en tulpankjol tycker jag.


Stora syrran blev avis och snodde den när hon klädde upp sig för söndagens körsång. Hihihi
Nästa projekt gäller ett fläckigt ärvt linne. Inget får slängas om man fått det av kusinerna enligt barnen. Men fläckar är inte kul, tycker jag. Därför klippte jag upp nederdelen av linnet för det var där fläckarna satt. Trädde på pärlor och knöt en knut. Voilá!
Tjej nöjd!


Vad bjuder ni på en avslutningsdag som denna :-)



7 kommentarer:

hennihenni sa...

Kul kjol det blev! Fiffigt med ärmfickorna :)

Katarina sa...

Det har sytts hos mig också men på intet när aå avancerat som hos dig. Så imponerad av allt du kommer på.

Susannesblogg sa...

Wow! Det blev jättefina kläder. Bra idé med tulpankjolen och jättefräckt med pärlor på fransarna på linnet.

Maria sa...

Vilken smart kjol!

x-handarbete-pyssel sa...

Wow! Imponerad!
Kul när kläderna får nytt liv!
Kanske skulle jag ha skickat dig dotterns avlagda kläder istället...?!
Nä, jag tänkte att du redan syr så mycket så det var roligt med något annat pyssel.
Min tanke var att du kan välja ut dina favoriter bland småkrafset, det var först efteråt när jag läste Katarinas mail en gång till som jag verkligen tog in att det stog 1-2 projekt...
Av paketet jag fick, av just Katarina, kommer jag lägga till eget material och göra fler än två projekt.
Det ska bli spännande att se vad alla fått i sina paket och vad som sen kommer ut av dem!
Själv har jag fotat innehållet och tänker idag börja omvandla det.
Ha en fin helg!

Borgmästaren sa...

Väldigt smart. Min dotter kom just med en t-shirt som hon ville ha omsydd till väska. Håller andan lite och samlar mod till projektet. Hon har säkert en fantombild av väskan och exakt som fantombilden blir det ju aldrig. Lycka till med Mysteryboxen. Jag har tänkt precis som du - inte använt min box som jag tror att tanken var. Blir kul att se alla boxar sedan.

Fangoria sa...

Åh vad fina återbruk, speciellt förtjust i T-shirtkjolen, den idén har aldrig slagit mig! =)