cookies

tisdag 15 juli 2014

Ta tillvara på det som växer och den tid man lagt ner - tipsa!

När man lägger tid på att odla sina egna grönsaker - i liten skala eller stor- så tror och hoppas jag att man är lite noga med att ta hand om slutvaran. Jag odlar i liten skala och får några grönsaker av varje.
Det är ett litet mirakel varje gång ett frö gror och blir en växt tycker jag.

Har därför surfat runt efter vad man kan äta även blasten av. Synd att slänga delar som kan ätas, antingen av mig eller mina marsvin. Vissa saker visste jag redan men jag har lärt mig lite mer nu. När jag gallrar morötter eller grönkål så ger jag det som gallrats bort till marsvinen. Uppskattas kan jag säga.

                 

Även om du inte odlar själv så har man både pengar och miljö att spara genom att äta upp så mycket som går av det du handlat. Broccoli är en sån grönsak där många ratar stammen. Det gör inte vi här hemma.
Den äter vi och är den väldigt träig så äter marsvinen gärna.

Man bör tänka på att köpa ekologiska grönsaker så man inte äter besprutad blast. Googla och lär er mer om vad ni kan äta och inte. Även ogräs är intressant tycker jag. Tänk vad mycket vi ratar idag som människor förr åt för att överleva.

Vill man inte äta upp grönsaksblast så gör det nytta som kompost eller täckmaterial i landet men det är lite mer intressant att prova att äta det först. Jag har en del nya "smakbekantskaper" att göra. Jag har tagit hand om vårens potatisblast och lagt ut som täckmaterial. Den ska man nämligen inte äta.

När jag googlade hittade jag tips på att använda i soppor och då gärna mixade ner till en slät soppa. Några kokade grönsaksbuljong. Hittade morotspesto gjord på blasten.

Ni kanske rent av själva har nåt recept eller tips på vad ni brukar göra?
Tipsa gärna. Har ni t om ett skrivet inlägg på er blogg så får ni gärna länka dit via verktyget här nere.

4 kommentarer:

Fiff sa...

Jag håller med! Det är ett mirakel att se ett frö bli en stor ´planta och sedan ge grönsaker! Lika fantastiskt varje år :-)
Det jag gillar mest av all blast är rödbetsblasten, den är den godaste salladen man kan äta! :-)

Thelma och jag sa...

Jag tänkte försäka göra sylt av fläderblommorna som blir kvar efter saftningen. Vi får se hur det går :)/ pia

Klockarbarn sa...

Jag har idag gjort örtsalt av rödbetsblast, dill, lökblast, vitlök och persilja. Har ingen aning om hur det smakar än.

Klockarbarn sa...

Kan meddela att örtsaltet är jättegott. Särskilt på kokt ägg. Mumma.