cookies

måndag 2 december 2013

Återbruk

Hej och välkomna till återbruk för värme!
Jag har fortsatt mitt tema göra av med material i min rensningsfas.
Det innebär att garnlagret har rensats hårt och garner används upp eller skänks bort.

Återbruket denna veckan har gett 2 färdigsydda lapptäcksfiltar som inte visas nu för de har jag visat tidigare. Två pågående lapparbeten. 2 dockor är klara sånär som att ansiktet saknas. Ett par blöjbyxor pågår också.
Mycket är alltså nästan klart.

Det enda jag har som är klart är en restgarnsfilt. Bra projekt när man vill ta slut på garn. Rolig stickning var det däremot inte. Då är blöjbyxor roligare.
Tyvärr har jag mätt galet. Under tiden som jag stickade mätte jag men efter jag maskat av arbetet så visar det sig att den krympte ihop. Jag förstod ju att den av sin egen tyngd drog ut sig så jag lade till på bredden och längden för att kompensera men det räckte inte. Filten är nu 6 cm för smal och ungefär lika mkt för kort. Sitter nu och kommer fram till att jag ska virka på en tjockkant a la mormorsrutatekniken, som dödergök gjort på sin filt.

Har ni gjort nåt återbruk att skänka bort?

3 kommentarer:

Emma sa...

Tycker den blev jättefin! Fast en kant runt brukar få det se mer arbetat ut, så det kanske inte är en dum ide!

Klockarbarn sa...

Emma: håller med dig. Den ser lite ofärdig ut.

Återbruk av Åsa.Li sa...

Massor med saker på g roligt och se framöver. Har ingen ide om filten men de brukar lösa sig om den får vänta en stund:-)