cookies

måndag 24 september 2012

Varmt välkomna till starten - Återbruksutmaningen

Välkomna ska ni vara till första omgången av återbruksutmaningen. Min tiden inför starten har gått åt att plocka svamp och lingon så jag får starta utmaningen med ett snabbprojekt som så många redan har provat på att göra. Är man inte först så kan man ju vara sist.....
Just precis i detta nu kom jag på att det kanske kan ses som lite halvfusk att köpa delar till sitt projekt men eftersom det är min utmaning så godkänner jag sånt :-)

Recept:
Tre tallrikar (som legat hemma väldigt länge och väntat på att bli kakfat) + kakfatset från Kakfateriet = se själv.......

Men vänta nu. Sa hon inte 3 tallrikar?
Korrekt. Men så hände detta..... 
 Den minsta tallriken fumlade jag ner på golvet. 
En skärva studsade upp på lilla tån. Aj!
Det blev ett projekt av blod men inte svett och tårar.
 Ett annat återbruksprojekt håller jag på med mer kontinuerligt. Att göra rengöringsmedel av citrusfrukternas skal. Först äta frukten sen ta tillvara resterna som skal och ev. fruktkött om man t ex bara har pressat en citron. Det tar 3 mån att bli klar med medlet. Jag tycker att det funkar bra och luktar gott och det är inte giftigt.
Recept hittar du t ex här. Bara vatten, citrusfrukter, socker + tålamod. Jag tycker citroner funkar bäst för det luktar godast.

Nu är det dags för er att länka hej vilt. Varsågoda!

9 kommentarer:

Susannesblogg sa...

Det blev en blodig debut på din återbruksutmaning. Blev nyfiken att pröva citronmedlet.

hennihenni sa...

Ja usch, blodigt värre! Tur att kakfatet blev snyggt i alla fall :)

Anonym sa...

Fint kakfat! Rengöringsmedlet blev jag också mäkta imponerad av. Tur att citrussäsongen snart är här! Förresten.. du testade väl inte sårtvättsförmågan när du ändå var i farten ;)

Klockarbarn sa...

Lopplisa: Nej men i somras så tvättade jag mina markiser med medlet för att få bort mossan som satt längst ner. Jag vet inte om det blev lättare med medlet men jag minns att det sved rätt så rejält på händerna i outspätt skick. Rekommenderas ej att komma i kontakt med hud och ögon outspätt. Blir rätt koncentrerat efter 3 månaders lagringstid.

Handarbete/Pyssel sa...

WOW! Spännande medel!
Blir till att köpa citroner genast, om det finns ekologiska i butiken min. Hade ändå tänkt börja dricka citronvatten på morgonen nu, så detta passar ju utmärkt!!

Och KUL med återbruksutmaning igen!
Inspirerande!!
Trevlig vecka!

Emma sa...

Låter spännande med citrusrengöring! Fint kakfat!

Trådanten sa...

Kul att utmaningen är igång! Hoppas resten blir mindre blodig!

Återbruk av Åsa.Li sa...

Kul att vara med i din återbruksutmaningen. Förra gången läste jag bara...Är så kul att kunna inspirera varandra:-)

Helga sa...

Jag vill gärna vara med! Hade faktiskt ett återbruk igår (måndag) utan att jag visste om denna så jag redigerar in din länk där och slänger upp :) Ska bara lyckas komma ihåg att ha sånt på måndagar framöver :>