cookies

måndag 12 mars 2012

Ledig dag + fint väder

Då får jag städpanik. Röjer för hundratrettiondetusende gången i barnens rum och städar bort leksaker de inte använder och gömmer dom ute i bilen i väntan på sopstation och återvinning. Ser de grejerna så åker de med in igen och det går ju inte för sig. Barnens rum är en följetong utan slut. Vi har kommit överens om att vi ska göra om men vi börjar med att byta fönster och fasaden på den sidan av huset innan vi tapetserar och river i deras rum.

Tills dess får de hålla tillgoda med röjning och städning. Jag ska hinna ut också och njuta av en kopp kaffe utmed husväggen.

Såna här små egenbyggda hus finns lite överallt. Gulligt men inte kul jämt.

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Kreativ som mamma?! ;)

Hanne sa...

Oh, vad jag känna igen dilemmat! Vi har små kojor i i princip alla hörn i huset och under alla bord. Där ligger nerbäddade gosedjur och kojorna har en tendens att byggas ut efterhand, med trädgårdar och grindar. Till slut kommer man inte åt någonstans och fler och fler möbler blir integrarade i leken. När jag försöker att städa i dotterns rum så visar det sig att nästan alla saker ligger där de ligger av en speciell anledning och därför inte får plockas bort. Jag förvånas gång på gång över att hon kan komma ihåg alla sammanhang trots att hon ibland inte ens har lekt med de sakerna på flera dagar. Det går inte att komma fram till sängen utan att riskera att trampa på smågubbar eller legobitar eller princesskronor. Jag städar alldeles för sällan och tycker också att det är för mycket leksaker, men det hela är svårt, för jag måste också visa respekt för dotterns lek och hennes prioriteringar. Ett tag fick vi i princip inte slänga några toapappersrullar. Och jag har svårt att argumentera emot eftersom jag också samlar skräp, för att göra något nytt av det. ... . Vi kom till slut överens om att hon fick behålla 10 stycken.
Men detta med att slänga ut saker i hemlighet är väldigt svårt. Jag inser att det ibland behövs för att hon inte ska drunkna i saker - men jag har väldigt svårt för det eftersom jag inte kan veta vilket värde hon lägger i saker. Och hon minns det mesta - har jag fått erfara de gånger när jag för en gångs skull har slängt ut saker. Då känner jag mig ganska elak för tänk om någon skulle göra så med mina saker?!

Dilemmat har ännu inte fått någon lösning.
Det som tröstar är att det hela vittnar om kreativitet hos barnet i fråga - och den är en god om än lite opraktisk egenskap.

Lycka till med städningar och renoveringar.

KNORKAN sa...

Varmt välkommen till Knorkan.se ♥ Presenter och heminredning för det lantliga hemmet.