cookies

måndag 12 december 2011

What the f-ck...artros i händerna...vid 41 års ålder - varning för gnälleri

lite tidigt för en 41 åring va.....
För två år sen skadade jag handleden och den vill inte bli bra. Så nu var jag och röntgade handen och blev undersökt. Gissa vad....
läkaren hittade inget fel på den. Det hade jag redan räknat ut på förhand att han inte skulle göra. Det brukar vara så. Alternativet titthålskirurgi finns inte i min värld just nu så jag avstod vidare utredning. Det fick bli en kortisonspruta i hopp om att det kunde vara en inflammation. Nu ångrar jag att jag tog den för efter 5 dagar gör det fortfarande mer ont efter själva sprutan än vad själva skadan gjorde. Det kanske är normalt vad vet jag. Men han kunde förklara en del av smärtan och svagheten som kommit i själva handryggen med att det är artros och det har blivit en broskpåbyggnad på handryggen. Jag trodde att brosket minskade vid artros. Att det var det som var förslitningen så att säga - brosket minskar och man sliter på själva ledytan istället.  Hur som helst. Att sticka har blivit ett problem och att trä nålar och göra finmotoriska rörelser med pekfinger och tummen också som att t ex trä en nål. För en pysslare som jag är det lite psykiskt påfrestande att råka ut för detta men som jag förstår det kan  smärtor komma och gå så det finns hopp om bättring.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Usch så trist. Det är verkligen skräcken att skada sig så att det inte går att pyssla och handarbeta. Hoppas du kryar på dig. Eller hittar något smärtstillande som funkar. Kram.

Emma sa...

Det löser sig nog med tiden. Men fasiken vad trist!

metamorphosis sa...

Fy fasiken så surt! <3

Håller tummarna för att det ska gå tillbaka så att du kan fortsätta att pyssla på som du vill!

Skaparstigen sa...

Tråkigt! Jag förstår frustrationen och hoppas att det ger med sig snart.

sofia sa...

Ånej vad tråkigt! Krya på dig!

Anonym sa...

Hej!
Här ska du få ett tips som har hjälpt mej.Prova med Glucosamine.
Jag köper mina via Atlas.Det är ett hälsokostprepparat. Lycka till.
Maria F.

Malin på pastill.nu sa...

Ånej vad trist :-( Hoppas att det blir bättre!