cookies

lördag 26 mars 2011

Nä, nu blommar det

Tro det eller ej men bilderna är faktiskt från vår trädgård. Jag älskar mina äppelträd.
Nu har det slagit över i huvudet på kärringen. Vet ni vad?
Hon vill ha ett litet växthus.........vänta......sug på den......ni som känner mig......
..............................................................................................

Jag har alltid sagt att blommor är besvärliga och att: ja ja, vi kommer väl alla tids nog i blomåldern.......
Blomåldern är ingen ålder i egentlig mening utan bara ett sätt att säga att vi alla har olika intresse i olika tid i livet. För mig har det alltid känts som om blomåldern har legat långt fram i tiden, kanske att pensionsålder vore lämplig att gå runt och titta hur det växer och att man har mer tid liksom......
Ja, jag vet...det kanske inte var så klokt men än sen. Så har jag tänkt i alla fall.
Nu däremot så känner jag att det vore häftigt att plantera lite tomater, gurka och nåt annat som är coolt för barnen att se växa och kunna plocka och äta. Blomålder kom lite tidigare än jag tänkte mig, ca 25 år tidigare.

Nu till en själva grejen. Jag kan ju inget om växthus och inget om placering. Hjälp mig nån!!! Tips?

4 kommentarer:

Skaparstigen sa...

Blomåldern har jag inte hört förut, men det kanske stämmer.Min man blir mer och mer intresserad av blommor både ute och inne och han är några år äldre än mig.

Tyvärr har jag dåligt med tips ang växthusodling. Du har ju sett mina pelargoner på bild, så du förstår kanske varför...

Klockarbarn sa...

Blomålder är ett begrepp som jag har hittat på själv när jag var i 20årsåldern ungefär. Vågar jag berätta att mina växter inomhus är konstgjorda?
Hellre fina och välgjorda fejkblommor än vissna fula riktiga har och är mitt motto.
Men visst....jag skäms lite

arne sa...

dä ä klar du ska ha.....be gubben

Carolina sa...

Ju större växthus ju lättare att få bra klimat för växterna. Köp större än vad du tänkt dig, det kommer ändå att kännas för litet ;)
Mur nertill lagrar värme = bättre klimat, längre säsong, men också mer jobb när det ska byggas.
Välj ett aluminiumhus om du inte vill hålla på med underhåll på själva huset.
Att ha vatten och el i huset underlättar men är absolut inget krav.
Njut!
Hör av dig om du har fler frågor