cookies

tisdag 25 september 2007

Hemligahemlis -frågor (sy)

Doris Daisy har tagit initiativet till en swap. Jag hakar naturligtvis på. Kul att köpa grejer till andra.
Här kommer svaren på hemlishemlis. Läs mer här.

Vilka färger gillar du?
Egentligen det mesta utan typiska 80-tals pasteller som mintgrön, babyrosa, ljusgult, ljusblå och ljusa lila toner. Brunt, orange, turkos och grönt är favoriter. Det ska vara starka färger.

Har du barn? Hur gammalt/gamla? Kön?
Ja, två flickor. 1 år resp. 2,5 år i storlekar 86 och 98 (i vissa fall 104 om mönsterstorleken är liten).

Pojk och flickfärger eller unisex?Retro eller inte?
Går bra vilket som. Gillar retro också. Gillar inte det som blir utstuderat flickigt eller princessigt. Vi använder mest praktiska kläder.

Vilka tyger syr du helst i?
Har inte sytt så mycket att jag kan ha så mycket åsikter. När jag syr själv så har det blivit velour och bomull mestadels.

Är det några tyger du absolut inte gillar?
Krossad velour, döskallar och kamoflagemönster är inte min grej.

Syr du helst till barn eller vuxna?
Barn.

Syr du helst kläder/inredning/lapptäcke/övrigt?
kläder och ev. småprylar. Inga projekt som tar jättelång tid. Vill bli klar fort.

Syr du helst utifrån ett färdigt mönster, beskrivning eller egenkonstruerat?
Färdiga mönster. Det händer att jag hittar på själv eller ritar av nåt köpt plagg men på den enklaste nivån.

Köper du Ottobre, eller någon annan mönster/pysseltidning?
Ottobre (barn) prenumerarar jag på. Köper ibland "Kreativa kvinnor" men har blivit besviken sen de slog ihop den med "Hobbyidéer". Den har blivit en sämre tidning enligt mitt tycke.

Hur länge har du sytt? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Nja jag vet inte men får nog säga lite mer än nybörjare. Har sytt 1 år kanske. Har aldrig sytt nåt avancerat.

Favoritgodis?
Allt med choklad utan de som har likörfyllningar. Lösgodis är också gott.

Musiksmak?
Detta är också svårt att svara på. Numera lyssnar jag sällan på musik. Jag lyssnar på allt utan jazz och blues. Jag använder musik på olika sätt. Vissa artister/gengre för att softa, andra för att komma igång och en hel del musik till mina spinningpass.

Har du någon form för allergi? Livsmedel/djur/material?
Nej, men har svårt för starka parfymer och cigarettrök.

Annan hobby?Samlar du på något?
Samlar väl mest tyg, band och trådrullar eftersom man aldrig vet när man behöver det ;-)
Stickar alltid och virkar ibland. Samlar även på mig garn men har rensat ut en del för att få plats med nytt.

Kaffe eller te?
Kaffe men ibland te.

Retro eller modernt? (samma sak just nu, kanske)
Gillar retro men inte allt retro. Man kan nog säga att jag gillar retrostilen som är modern. Allt gammalt är inte kul om man säger så.

Vintage/Romantiskt?
Nja... romantiskt är inte min grej. Vintage? vet inte helt enkelt. Pratar vi kläder säger jag nej till båda delarna. Pratar vi inredning så javisst.

Nytt eller doredo?
Beror på vad det avser. Tycker gammal kan vara fint. Återanvänder en del tyger om det är fint skick och även en del garn. Har inget emot nåt av det.

Plast eller naturmaterial?
Naturmatrial om vi snackar tyger och garn.

Pastell eller färgglatt?
Pastell- NEJ!!! Absolut färgglatt i alla lägen. Speciellt till barn.

Syr du bara med vanlig maskin eller har du även overlockmaskin?
Både och. Har den enklaste av symaskiner och den enklaste av overlockmodell.

Inga kommentarer: